Valppautta laskutusosoitteen tai tilinumeron muutostilanteisiin

Yritysten väliseen maksuliikenteeseen liittyvän saajan tilitiedon muuttaminen on nyt laajasti käytetty tekomuoto saada yritys suorittamaan sinällään oikeaa saatavaa rikollisten pankkitileille.
Esimerkiksi yrityksen ostolaskuun liittyvän suoritus voi siirtyä väärälle tilille tekaistuilla laskutusosoitteen tai tilinumeron muutosilmoituksella, jolloin yrityksen oikea laskuttaja jää ilman suoritusta. Rikolliset ovat myös onnistuneesti tehtailleet oikeannäköisiä laskuja, jotka saapuvat postitse maksajalle. Tekijät ovat voineet anastaa yritysten laskuja sisältävää kirjepostia Postin kirjelaatikoista. Anastettuihin laskuihin on väärennetty laskun saajan tietoja tilinumeron osalta ja lähetetty lasku eteenpäin seurauksella, että laskun maksaja on erehdyksessä maksanut maksusuorituksen väärälle tilille
Tilinumeron muutosilmoitus voidaan myös lähettää oikean liikekumppanin sähköpostiosoitetta erehdyttävästi muistuttavasta osoitteesta (käytännössä näkyy saajalle samana sähköpostiosoitteena, kuin laskuttajalta saapuneet aidotkin viestit). Liitteenä voi olla jopa aito tai aitoa laskua muistuttava lasku. Ilmoitettu uusi Tilinumero voi ohjata Itä-Eurooppalaisille pankkitileille, mutta tilinumero voi myös näyttää Suomessa operoivan pankin tilinumerolta. Tällaiset sähköpostit ovat tyypillisesti hyvin kirjoitettuja, jolloin vastaanottajan on vaikea havaita viestin huijauksellista tarkoitusperää.

Väärille tileille maksettuja rahoja on vaikea saada takaisin, ja tappio voi jäädä maksavan yrityksen kannettavaksi.

Nyt liikkeellä on ollut myös paljon kirjeitä, jotka muistuttavat esimerkiksi viranomaiskirjeitä ja joilla yritetään saada vastaanottajaa tilaamaan turhia maksullisia palveluita vastaamalla kirjeeseen. Näihin kirjeisiin ei kannata vastata.

Miten suojautua rikolliselta toiminnalta?

– Mikäli saat huijaukselta vaikuttavan kirjeen tai viestin, voit varmistaa lähetyksen aitouden soittamalla puhelimitse laskuttajan tai viranomaisen virallisiin numeroihin. Kirjeessä tai sähköpostissa ilmoitettuihin yhteystietoihin ei kannata luottaa, eikä sähköpostiin kannata vastata
– Tarkista maksetuista laskuista, oletko jo suorittanut kyseisen saatavan oikealle laskuttajalle (esimerkiksi samat ulkomaille menevät laskut saattavat mennä järjestelmän läpi usean kerran)
– Ohjeista maksatuksesta vastaavat työntekijäsi olemaan erityisen valppaina kaikkia tilinumeron muutosilmoituksia ja epäilyttäviä tai kahteen kertaan suoritettavia laskusaatavia kohtaan
– Mikäli lasku osoittautuu huijaukseksi ja olet ehtinyt jo maksamaan laskun, ole yhteydessä pankkiisi välittömästi.  Tee poliisille rikosilmoitus ja ilmoita laskuttajalle siitä, että heidän nimissään lähetellään kirjeitä/sähköposteja.
Paytrail
Mainokset

Kommentointi on suljettu.

Create a website or blog at WordPress.com

Ylös ↑

%d bloggers like this: